• מאמרים

תוספי תזונה, תוספי מזון ומה שביניהם

במאה השמונה עשרה ערך האדמירל ג'ורג' אנסון מסע סביב העולם, אך הקושי המשמעותי ביותר בו נתקלו הוא ואנשיו לא היה מקומיים עוינים, גם לא ספינות פיראטים, אלא גופם שלהם שבגד בהם עם התפשטות מחלת הצפדינה. מתוך 2000 מלחים כ-1300 מתו כתוצאה ממחלה זו, מחלה שניתן היה למנוע בקלות אילו רק היו שותים מיץ תפוזים או אוכלים פירות וירקות טריים המכילים ויטמין C. בני האדם נזקקים לחומרים שונים כדי שגופם יפעל כהלכה. חלק מהחומרים להם  הם נזקקים ניתן ליצר עצמאית בגוף, חומרים אחרים יש לקבל מהחוץ. כאשר אדם ניזון תזונה בריאה ומלאה הוא אמור לקבל את כל החומרים להם גופו זקוק, אך התזונה כיום מקורה בתעשייה שלא תמיד מספקת דווקא את החומרים להם הגוף זקוק, ולעתים מספקת מגוון חומרים נוספים אשר פוגעים בבריאות.
 
קיים בלבול בין שני מושגים שונים אשר מתארים תוספים שהאדם צורך: תוספי מזון ותוספי תזונה. תוספי מזון הינם תוספים שונים הבאים לשרת את תעשיית המזון. מטרתם של תוספים אלו הוא לשפר את שיווק המוצרים על ידי הארכת חיי המדף שלהם, שינוי צבעם לצבע אטרקטיבי או שיפור טעמם. מטרה זו מושגת על ידי הוספת תוספים למזון שאינם נדרשים לתפעול תקין של גוף האדם. תוספים אלו הם משפרי טעם וריח, חומרים מייצבים, חומרים משמרים, צבעי מאכל וכדומה. תוספים אלו יכולים להיות טבעיים אולם לעתים קרובות הינם תוצרים סינטטיים שלא רק שאינם תורמים לבריאות האדם אלא לעתים קרובות אף פוגעים ומסכנים את הבריאות. התקן הישראלי מחייב לציין קיום תוספי מזון, ולעתים קרובות הם מסומנים עם האות E בתחילת שמם.
 
תוספי תזונה הם סיפור שונה לחלוטין. מטרתם של תוספי התזונה היא להשלים פערים בתזונת האדם כך שתזונתו תכלול את כל המרכיבים להם גופו זקוק כדי לתפקד ביעילות ובבריאות. תוספי התזונה יכולים להיות ויטמינים ומינרלים, חומצות שומן, חומצות אמינו, אנזימי עיכול ועוד. ישנם תוספי תזונה המתווספים למזון דרך תעשיית המזון (למשל הוספת ויטמינים ומינרלים לבמבה) אולם מרבית תוספי התזונה מגיעים בצורת כמוסות, טבליות אבקות ונוזלים אותם ניתן לרכוש בבתי המרקחת ובבתי הטבע.
 
לא כל המרבה הרי זה משובח
 
תוסף תזונה כשמו כן הוא - תוסף לתזונה. הוא אינו בא להחליף תזונה מאוזנת ובריאה אלא רק להשלים חסרים בתזונה זו. תוספי תזונה מטרתם לשפר את בריאותו ומצבו של האדם, אולם איזון ושילוב הם מילות מפתח חשובות אליהן יש להתייחס בשימוש בתוספי תזונה. תוסף תזונה, גם כאשר הוא ממקור טבעי לחלוטין, מהווה למעשה חומר ביוכימי אשר פועל ומשפיע על הגוף. צריכה עודפת של חומרים מסוימים, גם כאשר מדובר בחומרים הנדרשים לגוף במינונים קטנים, יכולה להשפיע לרעה על הבריאות ואף לסכן חיים. בעיה נוספת הקשורה בצריכה לא מבוקרת של תוספי תזונה היא שילוב מספר תוספי תזונה ותרופות אשר עלולים להיות בעלי השפעה הדדית מנטרלת ואף מזיקה.
 
לכן, כאשר צורכים תוספי תזונה חשוב מאד להקפיד שמדובר בצריכה מבוקרת ומודרכת על ידי נטורופת מוסמך אשר סיים לימודי נטורופתיה מלאים במוסד רציני וקיבל את ההכשרה המתאימה. נטורופת מוסמך יודע לאבחן מתי יש צורך בשימוש בתוספי תזונה ואילו, מהו המינון המתאים לשימוש ולבדוק כי שימוש זה אינו מתנגש עם תרופות ותוספי תזונה אחרים בהם האדם משתמש. 
 
לא כל אדם זקוק לאותם תוספי תזונה או באותו המינון. לדוגמה, אדם מעשן טוב יעשה אם ימנע מצריכת בטא קרוטן המגבירה את הסיכוי ללקות במחלת סרטן הריאות בקרב מעשנים, ואילו צרכני הקפה כדאי שידעו כי קפה מעכב את ספיגת הברזל בגוף.
 
מיהו קהל היעד שצורך תוספי תזונה?
 
השימוש בתוספי תזונה נפוץ בקרב כלל האוכלוסיה, אך ישנן אוכלוסיות מיוחדות אשר נזקקות ליותר תוספים או משתמשות ביותר תוספים. 
 
קבוצה אחת היא בעלי מחלות כרוניות שונות אשר מונעות או מעכבות ספיגת חומרי תזונה מסוימים. אנשים מקבוצה זו יזדקקו לתוספי תזונה כדי להשלים את החסרים הנגרמים ממחלתם. לא רק מחלות מעכבות ספיגה, גם אורח חיים מסוים יכול להביא למחסור בחומר כלשהו לגוף. טבעונים לדוגמה נזקקים לא אחת לתוספי תזונה בדמות טיפות  B12 ושתייני קפה מעכבים ספיגת ברזל וסידן. אנשים שבדיקות דם מגלות חסרים בחומרים מסוים בגופם יכולים להעזר בתוספי תזונה המומלצים על ידי איש מקצוע כדי להשלים חסרים אלו. 
 
קבוצה אחרת של אנשים היא אנשים אשר מעוניינים לשפר את יכולותיהם הגופניות, לדוגמה ספורטאים. ההנחה המקובלת היא כי על מנת לעמוד בקצב חילוף החומרים המואץ יש לצרוך תוספי תזונה חיצוניים, ובמיוחד כאלו שמהירות ספיגתם וזמינותם לגוף גבוהה. בעיקר מרבים הספורטאים לצרוך מגנזיום,אך יש מרכיבים נוספים שכדאי לשקול ולהוסיף ,לאלו המבצעים ספורט תחרותי או מקצועי.
 
לא משנה מה סיבת הצריכה, חשוב לזכור כי יש לצרוך תוספי תזונה בצורה מבוקרת כדי להימנע מיצירת עודפים, התנגשות בין חומרים שונים ואף כדי להימנע משימוש בחומרים בלתי מבוקרים המשמשים לעתים בתעשיית התוספים אשר יכולים לגרום לנזק של ממש ולהוות סכנה בריאותית.
 
תוספים מסוכנים וכאלו שיעילותם לא הוכחה
 
נזק מגיע בצורות שונות. דוגמה לנזק הוא שימוש בתוספי תזונה של חברות המכניסות חומרים מסוכנים לבריאות או חומרים האסורים לשימוש על ידי איגוד הספורטאים כגון חומרי מוצא לייצור הורמונים.
 
חומרים מסוכנים לבריאות נמצאים בעיקר במוצרים המשמשים להרזיה ומכילים חומרים כאפדרין הגורם לאפקט תרמוגני (עלייה בקצב חילוף החומרים וחוסר תיאבון). חומרים אלו גרמו בעבר למקרי מוות לא מעטים. 
 
חומרים בעלי סכנה מסוג שונה הם חומרים האסורים לשימוש על ידי איגוד הספורטאים ועלולים לתת תשובה חיובית במבדקי סימום. חומרים כאלו הם חומרי מוצא לייצור הורמונים כדוגמת DHEA ואנדרוסטנדיון. חומרים אלו בנוסף להיותם אסורים וברי גילוי גם מסכנים את בריאות המשתמשים בהם. במבדקים התגלה כי 15% מתוספי התזונה יביאו את הספורטאי המשתמש בהם למצב של תשובה חיובית במבדקי סימום לכן יש צורך להקפיד במיוחד על מקור התוספים (לא תוספים הקנויים באינטרנט או בשוק השחור, לדוגמה), בדיקה קפדנית של רשימת המרכיבים לגילוי חומרים אסורים (גם בעטיפה החיצונית וגם בפנימית) ובדיקת איגוד ספורט של מוצר מסוים לפני התחלת השימוש בו.
 
תוספים מקובלים לשימוש
 
ישנו מספר רב של תוספי תזונה מקובלים לשימוש. גם ביחס לתוספים אלו חשוב להיוועץ באיש מקצוע לפני תחילת השימוש בהם. לרוב, ויטמינים מסיסים במים נחשבים בטוחים יחסית כיוון שעודפים יופרשו מהגוף באופן טבעי, אולם עדיין חשוב לבדוק התנגשויות עם תרופות אחרות.
 
בין התוספים הנפוצים ניתן למנות:
 
·  אומגה 3- חומצת שומן החיונית לתפקוד תאי הגוף, עוזר במניעת מחלות לב ודיכאון. מקור עיקרי טבעי לאומגה 3 הוא דגי ים אך קיים גם אומגה 3 ממקור צמחי. ספיגת החומצה טובה יותר כאשר מקורו מהחי. ניתן לרכוש אומגה 3 ממקורות שונים בכמוסות.חשוב שתהיה מאיכות גבוהה,נטולת רעלים ובעלת יכולת ספיגה גבוהה, מומלץ אחרי תהליך אמולסיה, או בסירופ עם פירות יער.
 
·  סידן וויטמין D - חיוניים לשמירה ומניעת אובדן צפיפות העצם. אדם יכול לייצר ויטמין D בחשיפה לאור שמש. מקורות טובים לסידן טבעי הם טחינה,עלים ירוקים, סרדינים או שקדים . כאשר החשיפה לשמש אינה מספקת ניתן לקבל ויטמין D וסידן כתוספי תזונה.
 
·  ברזל - מרכיב חשוב בהמוגלובין והולכת החמצן לכל תאי הגוף. מחסור בברזל יכול להוביל לאנמיה ותשישות. מקורות טבעיים לברזל הם בשר אדום  טחינה וקטניות, אך ספיגת הברזל טובה יותר ממקורות מהחי או כתוספי תזונה. 
 
תוספי תזונה עוזרים להשלים את התזונה ולמלא חסרים שקיימים בגוף. מדובר בחומרים בעלי השפעה גם אם הם טבעיים לחלוטין ולכן חשוב להיוועץ באיש מקצוע לפני ובמהלך השימוש בהם.

חברת biocare ישראל מעמידה לרשותכם נטורופטיות מוסמכות ותזונאיות המעניקות ייעוץ והדרכה ללא תשלום.
ד"ר אתי נחשון ph.D נטורופטית.
 
תוספי תזונה, תוספי מזון ומה שביניהם

לקבלת ייעוץ ללא תשלום

להזמנת אבחון וייעוץ פרטני ללא תשלום ע"י תזונאיות החברה ברחבי הארץ
לחץ כאן

אבחון עצמאי

אבחנו את הקנדידה שלכם ב -12 שאלות!
לחץ כאן

פורום

פורום נטורופתיה ותזונה של BioCare מנוהל על ידי ד"ר אתי נחשון
לחץ כאן